Interne communicatie – avond 2

9 11 2009

Het vervolg op Interne communicatie – avond 1

 

Wat moeten we eigenlijk verstaan onder interne communicatie?

Er bestaan veel definities en nog meer invullingen, afhankelijk van de context. Vanavond proberen we het begrip wat meer af te bakenen.

Een definitie van interne communicatie

De vorige keer hadden we de opdracht gekregen om er voor vanavond zelf een te formuleren. De mijne luidt als volgt:
Interne communicatie is het systeem van brengen en halen van informatie en data door medewerkers binnen een organisatie. Onder dit systeem reken ik bijvoorbeeld intranet, datamanagement, kennismanagement, e-mail en instant messaging.

Erik Reijnders definitie (2006):
Interne communicatie is een proces van continue uitwisseling van boodschappen en de betekenisgeving daarvan tussen personen die beroepshalve betrokken zijn bij de organisatie.

Kernbegrippen uit de definities zijn:

  • organisatie
  • beroepshalve
  • uitwisseling
  • betekenisgeving

Verhelderen van problemen

Traditioneel wordt veel interne communicatie ingericht rond doelgroepen, campagnes en presentaties. De vraag is of dat nog werkt binnen de huidige staat van de technologie.

Wanneer je knelpunten signaleert, vraag je af: waarom?

  • zijn strategie, middelen of management onvoldoende?
  • voldoet de eigen definitie van interne communicatie niet (meer)?
  • spelen innovaties zoals “Web 2.0” parten?
  • is onze communicatierol veranderd?

Stel jezelf 4 kernvragen over de interne communicatie:

  • Wie?
    Medewerkers, communicatieadviseurs, managers, ondernemingsraad, interne klanten…
  • Waarom?
    Communicatie ondersteunt de organisatie, communicatiestrategie ondersteunt de bedrijfsstrategie…
  • Wat?
    Taakinformatie om je werk goed te kunnen doen, digitale informatie, corporate informatie…
  • Hoe?
    Top down (in de lijn van boven naar beneden) of frontoffice/backoffice (over en weer en meer horizontaal)? Is er interactiviteit voor het delen en creëren van informatie nodig?

Wat werkt voor interne communicatie is voor elke organisatie anders. Interactiviteit moet niet: intranet kan ook een intern (top down) nieuwskanaal zijn dat door een beperkt aantal mensen gevuld wordt. En oninteressant geschreven content (zoals een handleiding) kan toch heel bruikbaar zijn.


Acties

Information

2 responses

6 12 2009
Interne communicatie – avond 3 « HANdagen

[…] Interne communicatie – avond 3 6 12 2009 Het vervolg op Interne communicatie – avond 2 […]

6 12 2009
Interne communicatie – avond 3 « HANdagen

[…] Interne communicatie – avond 3 16 11 2009 Het vervolg op Interne communicatie – avond 2 […]

Plaats een reactie